Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Angst op negen manieren bestrijden

Angst op negen manieren bestrijden

angst

Angst raakt ons het beste, of het nu gaat om faalangst voor succes voortkomende uit onzekerheid. We hebben allemaal ooit in ons leven angst ervaren en het kan een echt struikelblok zijn omdat het ons ervan weerhoudt echt succesvol te zijn.

angst overwinnen
angst

Angst kan je niet voor altijd tegenhouden, als je het niet toelaat. Er zijn verschillende manieren om angst te overwinnen, hier is mijn top 9:

1. Scheid de realiteit van de perceptie

Vraag jezelf af wat er werkelijk aan de hand is, zoek de feiten en plaats ze over je gevoelens. Zorg dat angsten niet lijden tot een depressie of burnout.

2. Identificeer de trigger van jouw angst of paniek

Zoek uit wat het is in een situatie die je triggert. Door het te leren identificeren, leer je het te bestrijden.

3. Weet waar angst in je lichaam leeft

Vaak neemt angst het fysiek over. Het beïnvloedt verschillende mensen op verschillende manieren. Identificeer of/hoe het je fysieke lichaam beïnvloedt en doe het werk om voor je lichaam te zorgen. Bijv.: als je stress in je rug houdt, kun je strekken, foamrollen, enz. leren om de pijn te vermijden.

4. Oefen dankbaarheid

Schrijf elke dag 1-3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is, dankbaarheid helpt de geest te verschuiven naar een positief licht, dat na verloop van tijd angst overwint.

5. Luister naar je innerlijke stem

Volg je innerlijke gesprekken. Als je het niet tegen een vriend zou zeggen, zeg het dan ook niet tegen jezelf. Spreek positief tegen jezelf en herinner jezelf aan je sterke punten.

6. Maak een nieuwe verbinding of associatie met de angst

Herinner jezelf eraan dat het gevoel en het moment voorbij zullen gaan. Concentreer je op de positieve uitkomst van de situatie in plaats van op het beangstigende. 

7. Zie het glas half ondanks paniek

Perceptie is een zeer krachtig iets, en hoe je je voelt over je situatie bepaalt hoe je reageert. Dus denk positief en je geeft jezelf een veel betere kans op succes. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren; oefenen met slechts één gedachte. Wat is een terugkerende negatieve angstaanjagende gedachte die je hebt? Werk aan het omkeren van deze angst. Op den duur dit zal een gewoonte worden.

paniek aanval
paniek aanval

8. Oefen ademhalingsoefeningen

Ademen helpt je lichaam te centreren; wanneer je stopt met ademen, stopt jouw ​​hart met kloppen. Je kunt een aardingsoefening doen, of zelfs maar 5 keer diep en lang ademhalen om jezelf te kalmeren en te centreren. Het is het beste om je dag hiermee te beginnen, maar oefen gerust de hele dag door.

9. Creëer een veilige ruimte

Als je je veilig en zeker voelt, is er geen ruimte voor angst of paniek. Zoek een veilige plek waar je je kunt terugtrekken of dit nu een echte plek is zoals je slaapkamer, of een plek in je hoofd zoals het strand. Dit gevoel van comfort zal je kalmeren en je in staat stellen je angst onder ogen te zien.

Houd er rekening mee dat dit slechts 9 strategieën zijn, niet alles werkt voor iedereen. Maar dit is een start. Begin met het implementeren van deze technieken in je leven en laat angst je er niet van weerhouden om dit jaar jouw doelen en jouw hoogste potentieel te bereiken!