Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Uitstelgedrag wat doe je eraan?

Uitstelgedrag wat doe je eraan?

uitstelgedrag aanpakken

Uitstelgedrag is de moeder van alle demonen en kan je letterlijk tegenhouden om jouw doelen te bereiken. We hebben het allemaal wel eens gedaan. Ben je onzeker? We stellen onze trainingsroutine uit tot morgen; we stellen het afronden van dat project of het starten van dat bedrijf voortdurend uit. Hier zijn 5 effectieve processen die je kunt gebruiken om uitstelgedrag te verslaan.

1. Doe het nu

Last van uitstelgedrag? Houd je adem in en spring er meteen in! Dingen uitstellen tot het laatste moment is een slechte gewoonte en zoals alle gewoonten is het ingebakken in ons onderbewustzijn en moeilijk te doorbreken. Het voelt als de normale gang van zaken en we gaan gewoon door op onze weg. Het kan zelfs vreemd of als een gedwongen actie aanvoelen om een ​​taak meteen af ​​te ronden.

2. Neem kleine stapjes van jouw uitdaging

Soms stellen we het uit omdat de taak intimiderend voor ons kan zijn. Misschien hebben we geen idee waar we moeten beginnen. In deze gevallen is het prima om het stap voor stap te doen. Stel dat je een bedrijfsplan aan het voorbereiden bent en dat je voor de 5e keer deze week de pc hebt aangezet en naar het lege scherm hebt gekeken. Of je hebt je net herinnerd dat je wat meer onderzoek moet doen voordat je begint … je bent nog steeds niet klaar. Je hoeft het project alleen maar in kleinere stukjes op te splitsen en elk onderdeel afzonderlijk aan te pakken. Maak van elke taak een individueel project en vier en erken na voltooiing van elke taak jouw prestatie.

3. Vergeet het maar en laat uitstelgedrag los

Waarom het probleem forceren? Als je al heel lang ‘op jouw tenen loopt’, is het misschien goed. Jouw lichaam of iets andere probeert je wat te vertellen. Dat iets is jouw intuïtie en meestal klopt dat! Denk aan iets dat je keer op keer hebt uitgesteld. Wat zijn de redenen dat je deze taak in de eerste plaats moet voltooien? Wil iemand dat je dit doet? Wat is hun agenda? Wat zijn jouw redenen voor deze lange vertraging? Ik vind het verbazingwekkend dat 99% van de tijd dat ik iets uitstel, ik dankbaar ben dat ik het gedaan heb! Het negeren van een project na een lange periode van uitstel is echter meestal een laatste redmiddel. Check wel of je geen last hebt van een burnout of depressie. In dat geval stel je alles uit.

uitstelgedrag aanpakken
uitstelgedrag aanpakken

4. Ondersteuningsteam tegen uitstelgedrag

Stelt je taken uit omdat je vindt dat ze te groot en te complex zijn om alleen te doen? Of omdat je hulp nodig hebt? Wees eerlijk tegen jezelf. Vraag om hulp! Er zijn veel bronnen die je kunnen voorzien van alles wat je nodig hebt om jouw werk uit te voeren. Als je een professional bent en je stelt het beantwoorden van e-mails uit, beantwoord ze dan niet zelf. Huur een assistent in, zoek een paar studenten die ervaring willen opdoen of vraag een familielid om jou te helpen. Het uitstellen van levens veranderende activiteiten kan het gevolg zijn van angst voor het onbekende. Zoek een mentor, word lid van een steungroep. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Kies er gewoon voor deze gewoonte te stoppen; je doet waar je je goed bij voelt, op welke manier je ook kiest. Je kunt uitstelgedrag zeker heel lang blijven uitstellen.